PŘEHLED DŮVODŮ PROČ SE NAŠE ŠKOLA PŘIPOJILA KE STÁVCE

22. 11. 2023

Rozhodně není v tuto chvíli prioritou odměňování učitelů, přestože ti jediní zůstali ve vládním pohledu pedagogy. Mnohem důležitější je skutečnost, že navrhovaná „úsporná“ opatření budou mít dlouhodobý dopad na kvalitu vzdělávání

Jak "ušetřit" ve školství:

    • Návrh ministerstva počítá s tím, že aktuální PH školy (počet hodin, který škola týdně odučí) se plošně sníží o 5-6%
    • V případě naší školy to představuje snížení počtu týdně vyučovaných hodin o 50 – 60 (z celkového počtu 1020)
       
    • důsledek státem avizované úpravy PHmax (počtu hodin, které škola odučí a stát je zaplatí)
  • zvyšování počtu žáků ve třídách
  • možná likvidace malotřídních škol
  • omezení možnosti půlených hodin jak při výuce cizího jazyka, tak i v případě českého jazyka nebo matematiky 
  • omezení možnosti nabídky volitelných předmětů - zrušení výuky s menším počtem dětí (dílny, domácnost, umělecká tvorba, počítače, pozemky, divadlo, …)
     
    •  snížení objemu finančních prostředků na asistenty pedagoga
       
  • v rámci inkluze došlo k začlenění všech dětí do jednoho kolektivu, aby vláda předešla problémům při inkluzi, byly stanoveny možnosti práce s asistenty. V současné době je práce asistentů jak s žáky se vzdělávacími problémy, tak i jako forma spolupráce s vyučujícími ve třídě velice důležitá a rušení míst asistentů logicky povede ke zhoršení situace ve vyučovacích hodinách.
     
    • škrty počtu nepedagogických pracovníků a snížení objemu mzdových prostředků pro tyto pracovníky
       
  • pokles již tak nízkých platů, snížení počtu zaměstnanců a z toho plynoucí problémy se zajištěním provozu škol